Vikten av kompetens
Idag blir det PiiA Summit med som det verkar ett av de bättre programmen vi haft, en dag jag verkligen ser fram emot. Själv lämnade jag Luleå för resan hit med ett ganska kort men rejält snöfall. Då jag reser brukar jag få tillfälle att läsa fler tidningar än vad som normalt är fallet och denna gång reflekterade jag över hur många olika artiklar det finns som berör det man själv är involverad i. Bland annat läste jag en glädjande artikel om företaget Algoryx som beskrivs som en stekhet VR-specialist, mycket positivt beskrivet om hur de med sin simuleringsteknik och AI bidrar till utvecklingen av autonoma maskiner.
Sen läste jag tyvärr också en artikel om unga kvinnor där en stor undersökning visar att de alltför ofta underskattar sin egen kompetens – fler än var tredje kvinna har ett jobb där kraven upplevs som högre än de egna kunskaperna. Det är trist att läsa om dessa kvinnor i början av karriären som saknar det självförtroende som kanske behövs för att gå in i utmanande områden. Ännu värre är det, enligt samma artikel, att var tredje kvinna i åldern 16-29 säger sig blivit utsatta för sexuella trakasserier under de senast tolv månaderna. Det enda positiva runt det är de artiklar vi kan läsa om exempelvis banker där personer (män) i ledande ställning får lämna sina jobb som följd av detta. Mer av det!
En tredje artikel som jag läste i Dagens Industri baserades på en analys om varför Danske Bank hamnat i penningstvättshärvan. Den analysen sammanfattade det hela med att banken satsat all kraft på procedurer, till exempel runt attestering, istället för att bedöma riskerna i hur de hanterar saker och ting. Jag har alltid trott att vi överskattar metoder och analysen kring Danske Bank visar att de som attesterade inte hade kompetens att kontrollera, utan attesten blev bara en formalia. Med en riskbedömning hade de insett att det krävs kompetens snarare än metoder.