Bredsidor
Av olika anledningar så hamnade jag på Näringsdepartementets beskrivning av vad startupansvariga Marie Wall ska göra för att försöka fånga upp startup-företagens utmaningar. I samband med det började jag tänka på bredsidor, det vill säga det läge som gamla kanonbemannade skepp sökte som ett sätt för att slå ut fiender och vinna slag. Med risk för att dra metaforen aningen för långt så är min reflektion att vi för att vara framgångsrika inom vårt område också måste avfyra bredsidor.
Vi måste exempelvis ha bredsidor av teknologier; det är inte den enstaka teknologin som kommer att göra tillräcklig skillnad. Vi behöver fler teknologier, det vill säga system och åter system för att lösa industrins utmaningar. Kanske kan en teknisk lösning börja att lösa uppknuten, men det behövs ett helt batteri för den totala lösningen.
Sedan behövs det en bredsida av aktörer för att tänka mer i värdekedjor, hela sammanhang av många aktörer. Vi behöver också en bredsida av mognad; startup-företagen kommer inte att lösa de utmaningar industrin står inför tillräckligt snabbt eller med tillräcklig kraft. Vi behöver även mogna, globala företag liksom etablerade små och medelstora företag med vilja att växa – och strategiskt viktiga startup-företag för att långsiktigt säkra tillväxten.
Det leder osökt in till den tävling som nu lanseras inom PiiA-projektet Smart Steel: SmartSteel Innovation Challenge. Vem vet, kanske är det ett startup som tillsammans med andra aktörer kan lösa upp den knuten?