Glad badsommar!
Här kommer glada sommar- och semesterhälsningar från mig som verkligen gillar att, oavsett temperatur, få bada i ”vår” insjö. Att spana efter bra eller bättre väder kan kanske vara en semestergrej, eller varför inte efter trender?
Det kan vara svårt att bedöma vilka trender som verkligen kommer att göra skillnad, det finns otaliga exempel på sådant som misslyckats. De hajp-kurvor som visar när teknologier är kommersiellt tillgängliga och kan göra skillnad betyder inte att det blir en kommersiell framgång. Kanske spaningen är insikten i att det är svårt att se framåt? Kanske är det så att saker bara trillar ner över oss och blir till de ting som gör stor skillnad för oss – inte det vi tror på eller satsar på. Kanske är det dags att titta upp för att se vad som är på väg ner?
Många av de företag som just nu är hetast på börsen har inte särskilt många år på nacken. Ibland kan jag känna att mycket som händer egentligen inte är något nytt utan har gjorts – eller försökts – tidigare, igenkänningsfaktorn finns där. Samtidigt har då inte förutsättningarna funnits för framgång. Våra grundläggande behov är alltid samma men vi försöker ständigt hitta nya lösningar. Det är som sagt inte alltid att rätt förutsättningar finns på plats, men de komma i samband med nya innovationer. Spaningen kanske är den att ingenting är nytt under solen, samtidigt som allt blir nytt? Glad badsommar på er!