Horisontella och vertikala stöd
En utmaning vi har är hur vi stärker stödet till våra projekt på ett konkret sätt, exempelvis i kommunikationen runt mål och förväntningar. Utmaningen i att presentera forsknings- och utvecklingsprojekt i ett branschsammanhang ligger i att peka på de effekter vi hoppas på, men samtidigt dra ner förväntningarna på en omedelbar kommersialisering. Jag konstaterar också att det redan tidigt i ett projekt är viktigt att se sig om efter möjliga partner som kan hjälpa till med kommersialiseringen, eftersom det sällan är varken den som står för forskningsinnehållet eller den som har behovet av produkten som är rätt part att utveckla de nya produkterna.
En annan form av stöd är det som For Women in Science (FWIS) erbjuder för att öka andelen kvinnor inom forskning. Så här inför internationella kvinnodagen kan det vara passande att lyfta detta initiativ av Fondation L’Oréal och Uncesco, FNs organ för utbildning, vetenskap, kommunikation och kultur. Dessutom utlyste Sveriges unga akademi tillsammans med L’Oréal Sverige och Svenska Uncescorådet ifjol The L’Oréal-UNESCO For Women in Science-priset för att uppmärksamma lovande kvinnor inom områdena naturvetenskap (även medicin), teknik och matematik – ett pris som delas ut imorgon den 7 mars 2018.
Sveriges unga akademi är en tvärvetenskaplig akademi för ett urval av de bästa yngre forskarna i Sverige. Akademin bildades på initiativ av Kungl. Vetenskapsakademien 2011 och har idag 33 ledamöter. Priset belönar två framstående kvinnor inom forskning för deras meriter samt utveckling mot självständighet med syftet att uppmuntra en fortsatt forskarkarriär. Prissumman är på 150 000 kronor och pristagarna erbjuds även ett ettårigt mentorprogram i Sveriges unga akademis regi.