Underskattat helhetsperspektiv
Mycket av min omvärldsbevakning består i att jag får nyhetsbrev och abonnerar på olika typer av information. Mycket handlar om hur du förväntas förbättra effektivitet och annat för att företaget ska bli konkurrenskraftigt. Just nu är det mycket som kretsar kring GDPR (General Data Protection Regulation) och AI (Artificiell Intelligens).
Vad gäller GDPR lär det knappast förbättra konkurrenskraften, utan är mer ett måste för att behålla den. Vad gäller AI är det heller inte självklart, men satt i rätt sammanhang i verksamheten finns det goda förutsättningar.
I många av de projekt vi driver talar vi ofta om användarna och beskriver hur de förväntar sig användningen av IT och automationssystem. Jag tror att vi många gånger glömmer bort verksamhetens kund; fokus på den enskilda användaren istället för på hela verksamheten kan lätt leda till suboptimering. Att förstå ett företags hela verksamheten är dock inte lätt ens som leverantör av automationssystem.
Jag tror att ett närmare samarbete mellan leverantör och köpande företag kan vara ett sätt att lösa detta. Ett annat, som kanske är svårare men effektivare, är att i leverantörsföretagen rekrytera personer som redan kan kundens verksamhet. Det jag vill komma fram till är att tanken om att förstå kundens verksamhet utifrån ett helhetsperspektiv är förhållandevis underskattad.