Sälj- eller köparperspektiv?
Igår måndag hade vi ett möte med ett antal ledande personer inom Arla Foods för att diskutera en projektidé tillsammans med dem och ett stort antal globala företag. Detta, som det står i deras projektförslag, med syfte att: ”Create the foundation for the next generation’s smart food factories and generate a number of scalable ideas for the organizations involved and the Swedish industry as such.”
Vidare så läste jag i senaste IDG White Papers om en frågeställning kring om det behövs säljare 2020? De konstaterade att dagens köpare är mer välinformerade än någonsin och vet i många fall mer om produkten än säljaren av densamma. Marknaden har således blivit bättre på att förse potentiella kunder med relevant produktinformation.
Samma tankegångar fick vi höra i PiiAs industriråd från en person med ansvar för digitaliseringen i en svensk processindustrikoncern. Han konstaterade att de som kommer till dem för att handla i många fall har mer kunskap om erbjudandet än deras säljare. Vad innebär det i förlängningen? Det är en intressant fråga. Är det så att vi måste ha ett större köparperspektiv än säljperspektiv framöver? Fundera på det!