Industrins Black Friday
Igår hade vi som Anders OE nämnt en kick-off i projektet Life Cycle Data Management som fokuserar på dokumenthantering, utbyte av information mellan olika parter, säkra sätt att göra det på – kanske sådant vi ser som standard men som är otroligt viktigt. Det var en väldigt homogen grupp med cirka 20 medelålders män. Var och en av dem har säkert 20-30 års erfarenhet från respektive företag, vilket innebär en enorm kompetens samlad på ett och samma ställe. Sedan kanske det kan slinka in ett litet frågetecken om detta är den breda laguppställning som krävs för framtidens lösningar?
Denna klarblåa Black Friday är vi på väg till möte om Den Digitala Stambanan i Stockholm (jag, Blue Institutes Örjan Larsson och RISE SICS Helena Jerregård). Black Friday är för övrigt en spännande åkomma som vi tagit till oss från USA. Kul i sammanhanget är också den i vår region mindre kända Singles’ Day, eller Guanggun Jie på kinesiska, som firas den 11/11 (där ettorna ursprungligen representerade singlar). Den har vuxit till en gigantisk asiatisk version av Black Friday där exempelvis Alibaba sålde för miljardbelopp redan innan lunch.
Det är ett intressant fenomen där mycket kring Black Friday handlar om att marknadsföra ny teknik. Medan gemene man tänker att det är ett bra tillfälle att köpa det du behöver till lägre pris, så är det för marknaden ett sätt att sälja sådant folk inte visste att de behövde (eller ville ha). Just nu är det lite av Black Friday inom industrin med mängder av teknikhajpar och buzzwords – exempelvis AI som Anders OE tog upp igår. Det gäller att ha en plan för inköpen. Vad ska du handla på Black Friday?