Vikten av beteendevetare inom digitalisering
Just landat i Stockholm för en dag med iMine för hela slanten, liksom resten av veckan. När jag flyger ner brukar jag surfa runt bland olika tidningar och med jämna mellanrum får jag mejl från IDG där de listar olika White Papers som finns att beställa. Den här gången var det 6-7 stycken som jag dock uppfattade som ”floskliga”; så här gör du, så lyckas du, på det sättet blir det bra … Inte särskilt trovärdiga.
Bland dessa fanns det ett från Canon med titeln ”Så driver du ett digitaliseringsprojekt” och jag frågade mig själv vad de kan ha att erbjuda inom detta. När jag läste ingressen blev jag förvånad för här nämner de att framgången bygger på en förståelse för enkel beteendevetenskap, fokus på medarbetarnas vanor och rutiner från ett hälsosamt underifrånperspektiv samt vikten av att arbeta i mindre steg med konkreta mål och tydliga förbättringar för människorna. Helt rätt!
På PiiA Summit efterlystes från flera håll fler beteendevetare i de olika aktiviteterna. Om det känns relevant skulle jag föreslå att inför utlysningen som är öppen under kvartal ett att även engagera beteendevetare i dessa projektförslag.