Så kan Sveriges livsmedelsindustri bli världsbäst
Med hjälp av processindustriell utveckling kan den svenska livsmedelsbranschen utvecklas och bli riktigt konkurrenskraftig. Men det gäller att ta hjälp. Det skriver Sweden Food Arena i en intervju men PiiAs programchef Malin Rosqvist.
Innovationsprogrammet PiiA som pågått sedan 2012 finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas. Totalt har hittills cirka en miljard kronor investerats i svensk industri genom programmet. Sweden Food Arena arbetar tillsammans med PiiA för att facilitera och underlätta för livsmedelsindustrin att ta del av satsningen.
Vad går det ut på då egentligen? Det enkla svaret är: Digitalisering och automation för att på ett effektivt sätt kunna klara en uppskalning och öka konkurrenskraften. Miljö, klimat och resiliens är nyckelord.
– Den stora vinsten med att delta är att lära av andra branscher. Innovationer i en bransch kan vara vardag för andra, säger Malin Rosqvist. Ofta handlar det om att hitta ett sätt att påbörja automation, kanske bestämma sig för vad som krävs för att köpa företagets första automationslösning eller robot?
Malin Rosqvist nämner fiskodling på land där till exempel utfodringen kan styras på ett effektivare sätt genom automatiserad styrning. Om fiskarna får exakt rätt mängd mat, minskar samtidigt kostnaden för foder liksom behovet av rengöring.
– Ett område som är intressant för livsmedelssektorn är så kallad industriell symbios, det vill säga att vi försöker hitta samarbeten där flera olika industrier eller verksamheter kan ha nytta av varandra. Det kan vara att ta hand om restströmmar av värme, eller bara rena vatten ”lagom” mycket för att det ska kunna återanvändas i en annan process, berättar Malin Rosqvist.
Hon betonar att allt arbete med industriell utveckling och innovation kräver driv, nyfikenhet och prestigelöshet. Samt att det behöver ge resultat.
– Det måste bära sig för entreprenören. Man ska inte vara rädd för att konkurrera utan snarare se vinsten i att bjuda på egna erfarenheter och söka hjälp och stöd hos varandra.
Malin Rosqvists råd till små livsmedelsaktörer är att försöka samarbeta med större teknikaktörer, gemensamma projekt är ett bra sätt för att komma igång. Hon slår även ett slag för att gå med i olika nätverk, exempelvis Sweden Food Arena, samt att haka på ett innovationsprogram för att få koll på utlysningar och möjliga samarbeten.
– Och kanske viktigast av allt: Att våga ge sig in i samarbeten trots att vägen fram inte är solklar. Den investerade tiden är med största säkerhet en god investering i ökad kunskap.