Våga vara innovativ
Som Peter nämnt var det igår en nätverksträff mellan Vinnväxtare, Excellenscenter och strategiska innovationsprogram som Vinnova kallat till. I samband med detta var det också en inspirationsföreläsning med mannen bakom Museum of Failure, Samuel West, som bor i Helsingborg. Det var en mycket tankeväckande presentation som också innehöll en hel del roliga berättelser om misslyckanden – som till exempel chips som efter rejäla utvecklings- och marknadsföringsinsatser visade sig mest bidra till ”analt läckage” …
Här visades också flera av Kodaks olika innovationer som de inte gick vidare med, där det sammantaget känns som att deras ”misslyckanden” främst kom utav att de var för tidigt ute. De hade varianter av digitala kameror, note pads och instagramkoncept långt innan dessa blev marknadssuccéer. Den som söker på Kodak och digital camera ser hur tidigt de var ute – redan på 70-talet – men inte vågade gå vidare då marknaden inte köpte de första varianterna. Det är värt att studera.
Det är också en viktig reflektion som museet gör, nämligen vad vi har lärt oss av detta. På sin hemsida skriver de att företag inte får vara rädda för att kanibalisera på sina egna produkter. De menar att Kodak var rädda att förlora befintliga produkters värde på marknaden, vilket gjorde att de valde att inte gå vidare med olika innovationsidéer. De menar också att Kodaks undergång är en bekräftelse på att sann innovativ anda oftare återfinns i mindre företag och nybörjare än i stora globala företag. Kodak kunde ha varit störst på digitala kameror och hantering av digitala bilder, men istället gick de i konkurs 2012.