Innovationsdag med Vinnova
Så har jag lämnat ett Luleå som har börjat få dagar med plusgrader, där nattens nysnö sakta tinar bort och rinner nedför flygplansfönstret. Jag är på väg till Vinnova och deras innovationsdag med möten mellan hundratalet personer i olika forum. Imorgon åker jag sedan vidare mot Västerås för ett möte runt de två stora testprojekt PiiA har med finansiering av samverkansprogrammen.
På flyget ner läste jag en insändare beträffande beslutet om att programmering som skolämne ska införas från och med hösten 2018. Insändaren hänvisade till en undersökning som Lärarnas Riksförbund gjort bland sina matematiklärare och som visare att 7 av 10 som undervisar på högstadiet saknar denna kompetens. På gymnasienivå saknar 4 av 10 kunskap inom programmering och 6 av 10 känner sig osäkra.
Jag kan konstatera att även om många beslut kan vara rätt så glömmer vi ofta att det saknas förmåga att genomföra besluten. Det gäller inte bara programmering utan även mycket annat. Vi måste utveckla våra förmågor oavsett om det gäller att nyttja digital teknik eller förmågan att bygga forsknings- och innovationsprojekt med en mängd olika kompetenser.