Lärosätena och kompetensfrågan
Vi är många som under 2018 bidragit med inspel till STRUT:en, utredningen för styr- och resurstilldelning till högskolan, i förhoppning om att utredningen skulle resultera i resurstilldelning som ger universitet och högskolor incitament att möta arbetsmarknadens och yrkesverksammas behov.
Många goda exempel har förts fram för att visa hur det konkret skulle kunna fungera, bl a genom KK-stiftelsens program Expertkompetens för Innovation och Nätbaserad utbildning för internationell positionering, liksom Vinnovas utlysningar inom kunskapsspridning och korta kurser för yrkesverksamma. Några högskolor som bör nämnas i sammanhanget är Mälardalens högskola, Blekinge Tekniska Högskola, Jönköping University, Linnéuniversitetet och Högskolan Väst; här finns ett nära samarbete med industrin och gemensamma satsningar på kurser för yrkesverksamma.
På både nationell nivå och på europeisk står kompetensfrågan högt på agendan, men jag kan bara hålla med Frida Andersson, expert på kompetensförsörjning hos Teknikföretagen, och hennes medförfattare till denna artikel: STRUT:en ger inte de ekonomiska incitament som lärosätena skulle behöva för att på allvar ta sig an kurser för yrkesverksammas kompetensutveckling. Om inte förr så fortsätter vi diskussionen under Almedalen 2019, Frida!