Nyhetsbrev maj 2018
Viktigt med relevansen för SMF
Den erfarenhet vi byggt upp inom PiiA är tillsammans med alla projektresultat något vi vill och ska dela med oss till relevanta aktörer. Det gäller inte minst våra små och medelstora företag (SMF), där många frågeställningar – och möjligheter! – kan vara både svårbegripliga och svåra att överskåda. En sådan sak är exempelvis komplexiteten vad gäller offentlig finansiering, där det gäller att vara ordentligt insatt. Stora bolag har ofta dedikerade individer eller avdelningar för detta, resurser som SMF inte har tillgång till. Det kan kännas lite bakvänt, eftersom det oftast är just SMF som kan dra störst nytta av möjligheten. Här kan PiiA ta en större roll, kanske i kombination med mer frihet från finansiärernas sida beträffande fördelningen av medel. Tack vare bland annat det väletablerade samarbetet med våra regionala aktörer har vi både resurser och stöd för en starkare roll i kontakten ut mot företagen.
Det handlar också om att få SMF att förstå vad som krävs i projektsamarbeten, både vad gäller utmaningar och möjligheter. Idag är det relativt vanligt att högskolor, universitet eller institut initierar projekt med ganska visionära mål – att leda dessa till konkret nytta också för SMF kräver dock både driv och engagemang också från företagens sida. Det är få projekt som löser alla problem, de ska ses som ett stöd på vägen. För att driva verkligt framgångsrika projekt krävs det att samtliga ingående aktörer gör det tillsammans, det får inte vara ”beställningsuppdrag” från ett företag eller akademi/högskola som ”säljer in” ett forskningsprojekt till industrin. En typisk roll för PiiA är att mäkla projekt, stötta konsortier till rätt kompetens samt sätta rimliga mål och förväntningar på resultat och effekt.
En tredje utmaning för SMF är att hänga med i teknikutvecklingen. Det är samma sak här som ovan; de stora företagen har resurser till framtidsspaning medan de mindre oftast får förlita sig till enskilda individers engagemang. Å andra sidan kan det i större organisationer gå lite slentrian i arbetet medan de mindre kan bygga upp en ordentlig entusiasm med tydlig koppling mellan utfall och investerad tid – men det kräver som sagt att de är pålästa och införstådda i vad som komma skall. Hajpen kring exempelvis Block Chain, Artificial Intelligence, Machine Learning eller Big Data gör det oerhört svårt för SMF att sålla i mängden. Utbud och löften om guld och gröna skogar saknas inte, men det är inte lika säkert med leveranserna. Även här kan PiiA stötta genom att lyfta redan genomförda framgångsexempel, liksom att hålla upp ett varningens finger. Med de förstudier som genomförs inom programmet testar vi olika lösningar och tekniker på ett konkret sätt som SMF inte har möjlighet till, erfarenheter som vi sedan delar med oss och som ligger till grund för relevanta råd.
Jag är övertygad om att vi får till fler bra projekt och samarbeten inom PiiA även i framtiden. Det blir ett av de ämnen som vi kommer lyfta under året och ett av de teman som är satta till årets PiiA Summit som vi skriver mer om i detta nyhetsbrev.
Vi ses väl den 4 oktober på PiiA Summit i Västerås?!
Peter Wallin, programchef PiiA
Utlysning 10 – nu öppen!
Syftet med denna utlysning är att stödja genomförbarhetsstudier inom forskning, utveckling och innovation (FUI) med fokus på digitalisering av processindustriella värdekedjor. Genomförbarhetsstudierna ska skapa förutsättningar för högre tempo och kvalitet i områdets innovationsprocesser och på så sätt bidra till att i förlängningen stärka Sveriges marknadsställning inom PiiA-området.
Digitalisering och samspel genom hela kedjan
Digitaliseringen omfattar hela industrin, men det är ingen hemlighet att de mindre företagen har svårare att ta till sig både tekniken och dess möjligheter. Mikael Kraft från Siemens ger här sin syn kring hur företagen kan gå tillväga, något som PiiAs ledning med Peter Wallin och Malin Rosqvist i spetsen bara kan hålla med om – och trycka extra på vikten av samarbete mellan stora och små företag genom hela kedjan.
Inom processindustrin, som redan gjort optimering till en konst, handlar det verkligen om att hitta nya idéer och nya tekniker för att genomföra ytterligare förbättringar. I allt fler företag och verksamheter hittar vi ”Digitalization managers” och digitaliseringsstrategier, där många söker samverkan för att hitta bästa vägen framåt.
– Från PiiA vill vi verka för att föra samman aktörer för att driva innovationsarbetet framåt men även sprida kunskap och resultat från lyckosamma projekt och samarbeten, säger PiiAs programstrateg Malin Rosqvist. Digitaliseringen har möjlighet att påverka hela värdekedjor, och nya samarbeten är en väg för att öka takten i förändringen.
Mikael Kraft ansvarar för Siemens industridivision Digital Factory & Process Industries and Drives. Vad driver digitaliseringen och hur får vi effekt?
– Jag är faktiskt lite skrämd över att digitalisering än så länge lett till så få nya affärsmodeller, säger Mikael. Många företag känner sig fortfarande osäkra på digitaliseringen och vissa ser det även som ett måste för att undvika att gå samma väg som till exempel Kodak och Facit.
Hos Siemens har de valt att se digitaliseringen som en enorm möjlighet istället och Mikael betonar att detta är något vi befinner oss mitt i, det är inte något som ligger framför oss. Inom vissa områden är det till och med relativt moget, framförallt inom automation.
– Det är många som jobbar med digitala verktyg och i digitala miljöer, säger Mikael. Det stora steget är att verkligen utnyttja de möjligheter vi har.
Det handlar om ett samspel genom hela kedjan, där företagen inom processindustrin per definition är stora företag. Däremot är leverantörerna av ny teknik ofta små IndTech-företag, vilket innebär att det finns en hel del arbete framöver. Processindustrin har mätt under lång tid och byggt upp en stor förståelse för hur data kan användas i ett större kontext. Idag gäller det inte bara den enskilda maskinen – som vi övervakat sedan 80-talet – utan med digitaliseringen kan hela anläggningar kopplas samman för optimering och effektivisering, där även de mindre företagen måste inkluderas.
– Digitaliseringen gör det möjligt för oss att gå från att sälja produkter med tjänster tillkopplade till att sälja produkter med garanterad tillgänglighet, säger Peter Wallin, PiiAs programchef. I slutänden kommer vi bara att sälja tillgängligheten, det vill säga en garanti för leverans där leverantören styr och ansvarar för kundens process. I framtiden kommer betalningsmodellen bestämmas av hur väl processen optimeras, något som bland annat Siemens har tittat på och testar som affärsmodell.
Digitalisering inom produktion handlar om att skapa och etablera den plattform eller den process som företaget har som avsikt att jobba med genom hela kedjan. Traditionellt startar det med att bestämma vad som ska tas fram, hur det ska produceras och allt som krävs runtom. Sedan kommer den fysiska tillverkningen, försäljning och därefter eftermarknad beroende på affärsmodell. Vad ska då den som funderar kring digitalisering starta med?
– Börja samla data, från produktdesignsfasen, från produktionen, från produkten, föreslår Mikael. Även om ni idag inte vet vad ni ska göra med all information så kommer det i nästa steg med nya möjligheter, nya produkter. Det är här ni bygger framgången för nästa generation.
Stegvis kan det se ut så här:
- Designa din produkt; utveckla, simulera, optimera helt virtuellt, stanna inte vid traditionella CAD-modeller utan lagra alla specifikationer, egenskaper och beteenden runt produkter, spara och säkerställ tillgången.
- Planera din produktion och produktionsprocess digitalt, designa och optimera hela anläggningen genom att simulera allt.
- När produktionsanläggningen skapas säkerställs resultatet mot den digitala tvillingen. När produktionen sedan ska starta eller ändras så har du redan simulerat allt och samma tvilling har använts för alla maskiner och processer. Du vet att automationen och de lösningar som valts fungerar tillsammans och kan tillverka den produkt du tänkt.
- Starta produktionen, eventuellt med enklare justeringar.
- Återigen, samla all information från produktionen och återkoppla! Finns det någon form av intelligens i produkten? Samla informationen! Definiera förbättringsåtgärder och återkoppla till första steget i värdekedjan, det vill säga in i den digitala tvillingen.
– Med detta har du uppnått vad som kallas Closed Loop Manufacturing, ett riktigt buzzword, förklarar Mikael. Vi har en digital tvilling kopplad till hela produktionskedjan, samlar alla data och återmatar till den digitala tvillingen.
Industrin har arbetat med simulerade kopior och modeller av verkligheten ganska länge och allt detta har nu mynnat ut i dessa digitala tvillingar. Problemet med modeller och 3D-bilder av exempelvis en fabrik eller produktionslina är att det är svårt att återmata information vid förändringar Att ta fram en digital tvilling vid produktionsstart är förhållandevis lätt, problemen kommer med återkoppling över tid där verkliga och inmatade förändringarna kan gå isär och ganska snart så finns det ingen korrekt digital tvilling längre.
– Idag är det lättare att återkoppla med all tillgänglig digital data, menar Peter. De flesta ingående delarna har en digital representation som kan användas så det behöver inte längre vara dyrt, noggrannheten är hög och tekniken kan ge stora vinster.
Vid Siemens tillverkning av styrsystem och elektriska motorer med mer använder de denna teknik fullt ut. Fördelarna är många, men Mikael lyfter speciellt fyra av dem:
- Time-to-market – oerhört mycket kortare idag
- Flexibiliteten – att producera helt digitalt från början ger enorma möjligheter
- Kvaliteten – mycket högre än tidigare
- Effektiviteten – inte bara antalet produkter per tidsenhet utan hela resursutnyttjandet.
– Jag trodde inte för några år sedan att vi skulle få se en sportskotillverkare gå över till att tillverka med hjälp av digitala tvillingar, säger Mikael. Idag är det ett faktum, en hel fabrik för individanpassade skor där Adidas Speed Factory använder precis det vi talat om här.
Här kan konsumenten anpassa skorna med nya färger, sulor, utseenden – en helt ny möjlighet för Adidas att tjäna pengar på sina skor. Där det förr handlade om massbeställningar hos någon underleverantör är det idag helt kundorderstyrt. I nästa steg kommer vi att scanna in foten för att skapa en digital tvilling som vi sedan kan använda på Adidas hemsida för att beställa verkligt individanpassade skor, skor som sedan additivt byggs upp från grunden. Hur långt fram inom digitaliseringen ligger då Sverige i ett internationellt perspektiv?
– Vi ligger långt framme i designfasen med PLM-mjukvaror och annat, vi har en bra mognad kring vad detta kan erbjuda, avslutar Mikael. Det vi måste öppna för är att använda all data, vi simulerar en hel del men kopplar inte samman det med automationen så att det fungerar som en digital tvilling – men det är på gång!
Vi befinner oss mitt i den omvandling som digitaliseringen ger, både i industrin och i andra sektorer, men möjligheter och effekter är fortfarande i någon mån ett oskrivet blad. I rapporten ”Swedish IndTech” sammanställer Örjan Larsson på Blue Institute trender och möjligheter och pekar på de stora möjligheter som finns i samarbetet mellan små och medelstora företag (SMF) som ofta är leverantörer till processindustrin – eller borde vara det.
– Vår förhoppning i PiiA är att fler konstellationer vågar ge sig på ett samarbete i projektform, med bidrag från PiiA, för att hitta nya perspektiv och lösningar på industrins utmaningar. Vi hoppas att större aktörer vill dela med sig av sin domänkunskap till SMF samtidigt som de mindre företagen också inser marknadspotentialen i den för Sverige så viktiga processindustrin, avslutar Malin.
PiiA Summit 4 oktober – Save the date
PiiA Summit är PiiAs årskonferens som arrangeras 4 oktober 2018 i Västerås.
Konferensens syfte är att samla PiiAs intressenter för att diskutera utförda, nuvarande och kommande projekt inom programmet och hur PiiA på bästa sätt kan arbeta för att stärka svensk processindustri.
Planeringen för konferensen pågår.
För mer information kontakta:
Linnéa Svenman Wiker · Kommunikatör
070-627 85 60 · linnea.svenman.wiker@sip-piia.se